„Az uniótól korszerű és széleskörű közép- és felsőoktatás kialakításához kértünk pénzt, de Orbán visszatérne a kommunista gyakorlathoz. Hogy is van ez?!
»A szakmunkásképzésnek a becsületét vissza kell adni. Az a logika, hogy mindenki vagy nagyon sok család azt hiszi, hogy a sikeres élethez egyetlen út vezet, gimnázium, érettségi, valamilyen egyetem vagy főiskola, tévedés. Nem akarom őket tévedésben tartani, e fölött a gondolkodásmód felett eljárt az idő. (...) Most kell gyorsítanunk, most kell átállnunk a duális képzésre, az inas rendszerre, ha szabad így fogalmaznom, ami Németországban kiválóan működik, Ausztriában jó, és nekünk is volt egyébként a kommunista időkben egy elég jó hagyományunk e tekintetben, amit nem mondom, hogy hibátlan, de egy jó hagyományunk.« – mondta Orbán Viktor október 10-én a Kossuth rádiónak.
Czomba Sándor tavaly októberben ezt még megfejelte azzal is, hogy a kormány terveit ismertetve elejtette: »távlati cél a szakközép- és szakiskolai képzésben részt vevők arányának növelése, a gimnáziumi létszám korlátozása«.
A gépnarancs beindult
A gépnarancs az orbáni elvek mentén be is indult: nagy valószínűséggel több mint 80 intézményben szűnik meg a gimnáziumi képzés, de ezek közül 31 olyan térségközpontban is, ahol ezzel elvész a helybeni gimnáziumi oktatás lehetősége is, lévén, hogy nincs másik gimnázium a térségben.
A jelenlegi évtizedre szóló Európa 2020 stratégia felmérte elődje gyengeségeit, és három prioritást (intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés), új elemként pedig öt számszerűsített célt határoz meg: a képzettségi szint javítása, különösen törekedve arra, hogy kevesebb mint 10 százalékra mérséklődjön a korai iskolaelhagyás aránya és egyidejűleg legalább 40 százalékra nőjön a felsőfokú vagy annak megfelelő végzettséggel rendelkező 30-34 éves korúak aránya; ennek érdekében Magyarország az EU-val kötött Partnerségi Megállapodásban vállalta a 2014-2020 közötti időszakban a felső̋oktatás képzési kapacitásainak és infrastruktúrájának felkészítését a diplomások arányának fenntartható növelésére (hátránykompenzációs, kiválósági, munkaerő̋-piaci szempontok alapján).